Raport de activitate a anului 2009

Asistent social: Simona Guseth

Anul 2009, a fost un an de munca intensa, dar plin de rezultate bune, implinire a obiectivelor si satisfactia muncii.
Voi face referire, in special la proiectul Familii in dificultate si Cantina Sociala Prundu-Bargaului, dar inainte de aceasta vreau sa amintesc implicarea mea si in celelalte servicii, deoarece in cadrul institutiei noastre este promovata munca in echipa si de asemenea, munca in echipa este foarte necesara pentru ducerea la indeplinire a obiectivelor asociatiei.

Serviciul Centru de Zi Benita
Conform Ordonantei Nr. 68 din 28 august 2003, Ordonantei Nr. 86 din 19 august 2004 si Hotararii Nr. 1024 din 25 iunie 2004, orice institutie care desfasoara activitate de asistenta sociala si deruleaza servicii sociale are obligatia sa depuna o documentatie la Agentia Judeteana pentru Prestatii Sociale in vederea obtinerii acreditarii acestor servicii.
Acreditarea se poate obtine pentru o perioada de maxim 3 ani. In anul 2009 acreditarea primita pentru serviciul Centru de Zi, in urma cu 3 ani, a expirat. Astfel ca, in februarie 2009 s-a depus documentatia pentru reacreditare si in 09.03.2009 s-a obtinut reacreditarea acestui serviciu pentru inca o perioada de 3 ani.

Conform Hotararii nr. 1440/2004, organismele private acreditate in conditiile legii, care activeaza in domeniul drepturilor copilului, au obligatia de a solicita licentierea serviciilor. (Art.1). Licenta de functionare se elibereaza de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului.(Art. 2)
In acest sens, am depus documentatia la ANPDC(Bucuresti) pentru obtinerea licentei. In luna octombrie 2009, am avut pentru 2 zile o inspectie de la Inspectia Sociala Judeteana Salaj, venita cu Ordin de Misiune din partea Autoritatii Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului (ANPDC), cu scopul verificarii acestui serviciu. Cu aceasta ocazie s-au urmarit standardele specifice pentru centrele de zi prevazute in Ordinul Nr. 24/04.03.2004. Rezultatele inspectiei au fost foarte bune si inspectia s-a finalizat cu obtinerea licentei de functionare(care din motive independente de noi nu a ajuns inca la institutia noastra).
Gradinita Sociala Benita
In anul 2009 a expirat si acreditarea pentru Gradinita Sociala Benita. S-a depus documentatia la Agentia Judeteana pentru Prestatii Sociale BN si in urma verificarii in teren si prezentarii in fata Comisiei s-a obtinut reacreditarea acestui serviciu pentru inca o perioada de 3 ani.

In baza Legii nr. 350 / 02 decembrie 2005 se poate obtine o finantare nerambursabila de la bugetul local in urma unui concurs de proiecte. In anul 2009, am castigat pentru al treilea an consecutiv concursul de proiecte, pe locul I, primind o astfel de finantare de la bugetul local al municipiului Bistrita.

Casa Benita Uriu
Pentru casa de fete am avut solicitari din partea Primariei Municipiului Bistrita(PMB) – 3 persoane, din partea Directiei Generale de Protectia Copilului BN – 2 persoane si Centrul de ingrijire si asistenta pentru persoane cu handicap Nuseni – 1 persoana. Toate aceste fete au refuzat inscrierea in programul Pasi pentru viata.
Am avut o singura beneficiara in aceasta perioada de timp. Implicarea mea in acest caz a fost obtinerea, in luna iunie, a unui certificat de handicap care ii asigura un venit permanent. De asemenea, i s-au recuperat acte originale sau copii – Cartea de Munca si fisa medicala care ne-a fost de un real folos.
In octombrie 2009, tanara noastra a incheiat perioada de sedere la Casa Benita Uriu.
In luna august 2009, s-a infiintat un nou serviciu al Asociatiei Benita Bistrita: asistenta maternala profesionista(AMP).
Care a fost implicarea mea in acest serviciu?
Pentru inceput asistentul maternal a trebuit sa obtina atestatul. Am intocmit dosarul pentru acest lucru si am sustinut persoana propusa pentru obtinerea atestatului in fata Comisiei pentru Protectia Copilului.
Fiind un serviciu nou, am depus documentatia pentru obtinerea acreditarii, la Bistrita si licentierii provizori, la ANPDC Bucuresti. In noiembrie 2009, am primit Certificatul de acreditare pentru serviciul AMP, valabil 3 ani de zile.
In urma verificarii documentatiei trimise la ANPDC am obtinut si Licenta provizorie pentru acest serviciu.

Familii in dificultate
In 2009, am avut modificari de ordin administrativ, am mutat depozitul de pe str. L.Rebreanu, nr. 38, pe str. Carpati, nr. 5, Bistrita.
Noua locatie are un spatiu generos de depozitare si foarte bun pentru primirea celor 91 familii pe care le avem in evidenta.
Numarul familiilor este oscilant datorita faptului ca unii sunt scosi din evidenta, pentru ca nu mai indeplinesc conditiile cerute de Asociatia Benita si datorita faptului ca altii sunt inscrisi pentru ca se afla intr-o situatie de criza.

Pentru anul 2009 au fost 20 de noi solicitari venite direct de la familii sau institutii, dar nu toate s-au finalizat cu luarea in evidenta deoarece in urma vizitei la domiciliu si a anchetei sociale s-a constatat ca nu se incadreaza in criteriile de selectie a acestui serviciu.
Este de remarcat ca spre sfarsitul anului 2009 si inceputul anului 2010, solicitarile au fost mai dese, aceasta, credem noi, datorita crizei economice care a aparut.

Motivul principal pentru care o familie este luata in evidenta este starea materiala precara si numarul mare al membrilor in familie. Multe familii au ca si venit numai alocatiile copiilor, care insumate se apropie undeva de 100 Euro, uneori chiar mai putin. Din aceasta suma trebuie sa traiasca un familie cu 6 sau 7 sau chiar 8 membrii. Bineinteles, acest lucru nu se intalneste la toate familiile, dar odata cu aparitia crizei, multi capi ai familiei si-au pierdut locul de munca, ceea ce a redus mult veniturile familiei.
Acestei stari materiale precare, la unele familii se mai adauga si alte probleme. De exemplu,
a) familie cu 8 copii, sotia insarcinata cu al 9-lea, in primavara anului 2009 sotul se imbolnaveste psihic;
b) familie cu 5 copii; sotul gaseste o alta femeie, locuieste inca acasa, dar veniturile familiei(alocatiile)le chltuieste cu aceasta concubina.
De asemenea, in aceasta familie este imobilizata la pat mama adoptiva a sotului, de 78 de ani.
c) Familie cu 3 copii, de 4, 6 si 7 ani in care tatalui de 39 de ani I s-a descoperit o tumoare pe creier, a fost operat in anul 2008, iar in 2010 a trebuit sa se intervina inca o data chirurgical pentru ca tumoarea s-a refacut.
d) Familie cu 4 copii, tatal imobilizat la pat datorita faptului ca a cazut de pe o cladire, de la 14 m in timp ce lucra.

Ajutorul nostru, in cadrul acestui serviciu consta in ajutor material – imbracaminte, incaltaminte, alimente de baza, vitamine, mancare pentru bebelusi, jucarii, carucioare pentru copii, carucioare pentru persoane cu dizabilitati si alte produse pe care le avem in stocul depozitului.
Familiile sunt invitate la sediul asociatiei pentru a ridica bunurile care le revin. In 2009, familiile luate in evidenta au fost invitate de 5 ori – in luna ianuarie, aprilie, iunie, septembrie si noiembrie.
18 dintre familii au avut parte de o vizita suplimentara in luna decembrie a grupului reprezentant al Organizatiei Zisterne din Germania si personal al Asociatiei Benita Bistrita.

In martie 2009, serviciul Familii in dificultate a fost acreditat pentru o perioada de 3 ani. Acestui serviciu am alipit si cantina de la Prundu-Bargaului, care este un ajutor pentru familiile sarace din aceasta localitate si localitatile limitrofe si taberele pentru copii, desfasurate pe perioada verii la Uriu, deoarece beneficiarii taberelor sunt copii ai familiilor luate in evidenta.
In vara anului 2009, au fost 6 serii de tabara, respectiv 6 saptamani, unde au fost inscrisi 135 de copii.
Noutate pentru tabara Benita a fost ca in 2009 a fost o serie de tabara muzicala, o serie de tabara numai de fete si o serie de tabara in limba engleza.

Cantina Sociala Prundu-Bargaului
In cadrul acestui serviciu se urmareste ajutorarea familiilor din localitatea Prundu-Bargaului si localitatile limitrofe, cu situatii sociale speciale, prin acordarea unei mese calde zilnice copiilor din aceste familii.
Modificare si in cadrul acestui proiect – locul unde copiii servesc masa dupa ce vin de la scoala s-a schimbat in februarie 2009. Cantina este acum la familia Turc din localitatea Prundu-Bargaului, Str. Secu, Nr. 862.
Deoarece perioada in care copiii beneficiaza de o masa calda pe zi este perioada anului scolar, pentru anul scolar 2008-2009 au fost inscrisi 19 beneficiari, iar pentru anul scolar 2009-2010 sunt inscrisi 23 de beneficiari.

Bistrita, Asistent social,

29 martie 2010 Simona Guseth

error: Content is protected !!