Raport de activitate an şcolar 2010 – 2011

   Educaţia este temelia unei ţări. Părinţii trebuie să fie convinşi de importanţa  şcolarizării copilului şi să facă paşi pentru înscrierea lui în grădiniţă încă de la vârsta de 3 ani.

  Grădiniţa îi învaţă pe cei mici să relaţioneze, să aibă un program ordonat, să respecte o serie de reguli, ajutându-i astfel să facă faţă şcolii de mai târziu. În lipsa acestor rutine copiii devin hiperactivi, iar părinţii se plâng că sunt obraznici şi nu mai fac faţă capriciilor acestora.

   Grădiniţa Socială „Benita” a început anul şcolar 2010 – 2011 cu două grupe de preşcolari

     ·  Grupa mică-mijlocie: „Buburuzele”, cu un efectiv de 19 copii, ed. Alina Micheş / Simona Rauca

     ·  Grupa mare-pregătitoare: „Ursuleţii harnici şi isteţi”, cu un efectiv de 20 de copii, educatoare Claudia Murza.

La grupa mică, în primele zile de grădi, la unii copii curiozitatea a fost mare, noutăţile au fost multe, iar unii s-au speriat puţin. Din a treia zi majoritatea au început să plângă, să refuze a mai veni la grădiniţă. În cele mai multe cazuri acomodarea a durat până la 3-4 săptămâni. Pe durata anului şcolar, prin intermediul activităţilor instructiv-educative desfăşurate, „buburuzele” au reuşit să înveţe:

 –  să împartă lucrurile cu alţi copii – în grădiniţă, unele lucruri cum ar fi jucării, cărţi, locuri de joacă sunt pentru toată lumea, iar un copil nu poate deţine toate aceste lucruri de unul singur;

      – că „aşteptarea” este de asemenea importantă pentru ei, deoarece trăim în grupuri şi nu numai;

   – că există o serie de cuvinte „magice”: „Te rog!”, „Mulţumesc!”, „Îmi pare rău!” care ne ajută să fim mai buni şi să rezolvăm conflicte;

  – că respectul faţă de alte persoane se manifestă atât în vorbire, cât şi în acţiunile noastre;

    – au înţeles de ce „Curăţenia este mama sănătăţii”, iar unii dintre ei au avut prima „întâlnire” cu săpunul, ajungând ca în final apa şi săpunul să le fie prieteni de nădejde.

 

Pe lângă acestea copiii au realizat că există diferenţe între mediul familial, unde sunt înconjuraţi de părinţi/fraţi şi grădiniţă, unde trebuie să se obişnuiască cu atenţia împărţită pe cât posibil în mod egal a educatoarei. Şi uite aşa cei mici au învăţat că la grădi mai au încă o „mamă” şi mulţi prieteni.

 

                  În cadrul grupei pregătitoare copiii şi-au luat în serios rolurile de viitori şcolari încă de la început. Faptul că majoritatea copiilor au frecventat grădiniţa la grupele anterioare, a dus la desfăşurarea în bune condiţii a activităţilor. De asemenea pe durata anului şcolar, s-au observat următoarele aspecte:

–    preşcolarii au participat cu entuziasm la activităţi, atât în calitate de vorbitori cât şi de ascultători ;

         – majoritatea copiilor şi-au îmbogăţit experienţa senzorială, utilizând-o adecvat în activităţile specifice domeniului ştiinţe, dând dovadă că sunt capabili de a recunoaşte şi denumi obiecte diverse. Lumea înconjurătoare a fost o sursă permanentă de stimulare a curiozităţii copiilor;

                    –  în ceea ce priveşte dezvoltarea estetico-creativă copiii şi-au însuşit dreprinderile de utilizare a instrumentelor folosite în activităţile de pictură, desen, modelaj, abilităţi practice. Unii copiii au dat dovadă de creativitate mai mare decât media

        – în ceea ce priveşte socializarea, la nivelul grupei, excluzând faptul că sunt egocentrici, majoritatea şi-au însuşit normele necesare integrării în viaţa socială, precum şi reguli de securitate personală.

        Acest an şcolar a fost încă un an de aplicare a noului Curriculum privind Educaţia Timpurie. Astfel pe parcursul anului şcolar s-au derulat o serie de proiecte tematice:

·  OCTOMBRIE: „Povestea unui pui de om” cu următoarele subteme: „Eu sunt unic!”, „Sunt frumos şi sănătos”, „Eu: între drepturi şi responsabilităţi”;

·  NOIEMBRIE: „Toamna într-un coş” cu următoarele subteme: „Sunet, foşnet şi culoare”, „Coşul fructelor vesele”, „Legume răsfăţate”, „Valsul florilor” şi „Toamnă harnică şi de roade darnică”

·  DECEMBRIE: „Din bătrâni se povesteşte”cu următoarele subteme „Miros de … iarnă”, „Pe uliţi cu colindul” şi „Cu candele la iesle”

·  IANUARIE: „Mantaua iernii” cu următoarele subteme „Cerne, cerne şi se-aşterne”, „Poveşti la gura sobei”, „Acolo unde-i iarnă veşnică” şi „Iarnă, eşti de vis!”;

·  FEBRUARIE: „Minunata creaţie a lui Dumnezeu” cu următoarele subteme „Animale mari şi mici în ogradă la bunici”, „Viaţa din junglă deşert şi savană” şi „Minunata lume marin­ă”;

·  MARTIE: „Povesteşte-mi primăvară!” cu următoarele subteme „Zvon de primăvară”, „Scrisoare de la rândunele”, „În bolul cu salată” şi „Azi mic, mâine copac voinic”

·  MAI: „Ca vântulşi ca gândul” cu următoarele subteme „Înaintăm încetişor – mijloace de transport pe uscat”, „Deasupra valurilor – mijloace de transport pe apă” şi „Pe aripile vântului – mijloace de transport în aer”;

·  IUNIE: „Copilăria – soare fără nori” cu următoarele subteme „Copil ca tine sunt şi eu!”, „Banul muncit” şi „Învaţă de la toate”.

 

    În cadrul serbărilor şi al evenimentelor omagiale ocazionale preşcolarii au susţinut programe artistice cu tematică specifică. Considerăm că acest an şcolar încheiat a fost bogat în activităţi extracurriculare, marcat prin vizite făcute la: piaţa de legume şi fructe, muzeu, Şcoala Verde, parcul municipal (unde am desfăşurat acticităţi de ecologizare), brutărie, abator, unitatea de pompieri, participarea în cadrul Târgului de Paşte organizat de Biserica Evanghelică şi Primăria Municipiului Bistriţa, centrul de colectarea a deşeurilor DEEE.

               În urma unui parteneriat încheiat cu Grădiniţa Uriu, în vizita pe care am făcut-o în luna decembrie am învăţat împreună cu copiii că din puţinul pe care îl avem putem dărui şi celorlalţi, putem face o inimă să zâmbească. De asemenea, în luna iunie, cu ocazia Zilei

          Internaţionale a Copiilor am desfăşurat o serie de activităţi împreună cu

    preşcolarii din această grădiniţă, fără desene pe asfalt, dar cu „jocuri şi voie bună”,

    toate acestea la tabăra de copiii din localitate.

               Am avut parte de un an şcolar bogat în activităţi şi daruri. Fiecare zi de vineri din acest an şcolar a fost „O zi a mulţumirii” şi am realizat că avem parte de multe binecuvântări şi avem multe motive pentru care merită să îi mulţumim lui Dumnezeu. De altfel, mulţumim tuturor celor care, indiferent de ocazie, au oferit micuţilor din Grădiniţa Socială „Benita” diferite daruri.

               În acest an am reuşit să răsplătim copiii pentru toată munca depusă pe tot parcursul anului şcolar, cu o vizită la salina de la Turda, iar la întoarcere am organizat un mic picninc cu pizza … pe săturate.

               Paginile din calendar care coincid cu lunile anului şcolar le-am rupt. A venit vara! Odată cu ea şi vacanţa mare. Profităm de timpul liber pe care îl avem pentru a ne „încărca bateriile” şi pentru a ne pregăti pentru următorul an şcolar. Ne pare rău pentru cei 12 preşcolari care „şi-au luat zborul” şi care din toamnă o să ducă în spate ghiozdanul, Abecedarul, stiloul şi primele caiete. Dar îi aşteptăm cu drag şi cu braţele deschise pe următorii „plângăcioşi”.

 

 

                                                                                                   Claudia Murza